La teoria del trailer dolent, peli bona

La teoria del tràiler se’m va acudir fa anys i és ben senzilla. Consisteix en una relació inversa: si el tràiler et sembla bo, la pel·lícula et semblarà dolenta; si el tràiler et sembla dolent, la pel·lícula et semblarà bona.

Com en tota regla, hi ha excepcions: si es tracta d’un gènere que no t’interessa, no t’hi esforcis perquè no t’agradaran ni el tràiler, ni la pel·lícula que segurament  ja ni et molestaràs en veure. La teoria del tràiler només serveix per desempatar en cas de dubte. M’agradarà aquesta pel·lícula? L’hauria d’anar a veure? Doncs mira’t el tràiler i actua en conseqüència (però al revés). Si odies els tràilers en general, tampoc et serveix aquesta teoria.

Imatge del tràiler de Casablanca

Imatge del tràiler de Casablanca

Per què crec que funciona la teoria del tràiler? Doncs en primer lloc perquè una bona pel·lícula, una de realment bona, no es pot resumir en un tràiler: ens perdem el tempo, la seva essència  mateixa. En el cas contrari, una peli poc interessant sempre tindrà algunes escenes agradables que, muntades totes juntes, poden fer pensar que el que vindrà serà millor del que ens espera. Per altra banda, un motiu de pes: els professionals que editen els tràilers sovint no tenen res a veure amb els que han fet la pel·lícula. Sovint el director no hi té res a dir i el seu criteri professional i els seus objectius són ben diferents.

El tràiler de Dr. Strangelove és una de les excepcions que fan sospitar de la validesa d'aquesta teoria...

El tràiler de Dr. Strangelove és una de les excepcions que fan sospitar de la validesa d’aquesta teoria…

Bé, potser la teoria no funciona pas sempre, però és interessant parlar d’aquestes peces a cavall entre el cinema i la publicitat. En realitat, es podria fer una història dels tràilers (i segurament se n’han escrit, com aquesta). Hi ha hagut una evolució en el format que ens parla molt quina era la funció i la visió social del cinema en cada moment, què s’esperava d’un film?, què es valorava a la gran pantalla?

Així, l’estil de Hollywood ha canviat i experimentat molt i ara trobem antiquat el de Casablanca, de 1942, o estrany el de La ventana indiscreta, de 1954, que treballa sobre la confusió entre escenari d’un rodatge i l’escenari d’un crim. Més intrigant va quedar el de Psycho (1960) que a més aconseguia inquietar sense desvelar gairebé res de la trama. (La teoria del tràiler no és infal·lible).

Primera imatge del tràiler de The rear window

Primera imatge del tràiler de The rear window

Què ha de ser el tràiler? Una insinuació o un resum? Tot i que fer un bon resum no és gens fàcil, considero que són millors els anuncis subtils i curts. Si, a més a més, contenen poques imatges de la pel·lícula, doncs millor. Darrerament n’he vist uns quants de molt llargs que mostren escenes de les que no vols veure fins que vegis la pel·lícula. Per exemple, amb el de Titànic, ja no et cal veure la peli. Si tens memòria fotogràfica, estàs perdut: un munt d’espòilers s’han enregistrat al teu cervell.

Per això és millor suggerir sense mostrar en excés, com fa amb originalitat el de La naranja mecánica, amb un art que s’està perdent. Una llàstima, perquè veure bons tràilers pot ser molt divertit, són com curtmetratges, petits fills de les pel·lícules que representen, uns més agraciats que uns altres.

És clar que abans els tràilers els vèiem a la pantalla de cinema, mentre que actualment teasers com els d’Star Wars, deixen anar una intriga que no es resol en si mateixa i que es va propagant a través d’Internet a la recerca del que sempre s’ha buscat amb aquesta eina de màrqueting, preparar l’audiència per fer calaix el dia de l’estrena.

Segon teaser de Star Wars El despertar de la fuerza

Segon teaser de Star Wars El despertar de la fuerza

I, si t’agafen ganes de fer l’anunci d’una pel·lícula inexistent (un fake) o d’una de real (pròpia o aliena), sempre pots trobar les instruccions a un wikiHow i així contribuir a desmentir o validar la teoria del tràiler.

 

 

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s